ورق گالوانیزه رنگی (Colored galvanized sheet) یکی از انواع ورق های پوشش دار می باشد. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که ورق پوشش دار چیست؟

ورق های پوشش دار از جمله محصولاتی هستند که یک لایه ای از فلز روی (Zn) بر روی آن ها به کار رفته و سطح آن ها را می پوشاند.

ورق گالوانیزه رنگی از پوششی به نام فلز روی برخوردار است. از جمله مزایایی که این محصول با خود به همراه دارد و باعث شده که طرفداران بیشماری داشته باشد، مقاومت بالایی است در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد.

این ورق ها تنوع بسیار بالایی در رنگ و طرح دارند و به همین علت انتخاب آن بسیار آسان است.

قیمت ورق گالوانیزه به عوامل مختلفی مانند قیمت ارز، قیمت ورق خام، رنگ و طرح انتخاب شده و … بستگی دارد که البته قیمت این نوع ورق نسبت به دیگر محصولات بالاتر می باشد و دلیل آن همان لایه محافظ که همان فلز روی می باشد، است.

ورق گالوانیزه رنگی

فلز روی چیست؟

فلز روی ( zinc) چهارمین فلزی است که کاربرد فراوانی در دنیا و صنایع مختلف دارد.

این فلز به صورت یک لایه ی بسیار نازک روی ورق را می پوشاند که باعث می شود ورق مورد نظر در برابر زنگ زدگی، خوردگی، تغییر رنگ و … در محیط هایی که آب و هوای آن دارای رطوبت بالایی است از مقاومت بالایی برخوردار شود. از این فلز عموما به صورت فلز پوششی استفاده می کنند زیرا استحکام این فلز در برابر آلیاژهای دیگر پایین تر می باشد.

قیمت ورق رنگی

galvanized colored sheet

قیمت ورق گالوانیزه رنگی همانطور که در بالا تر به آن اشاره شد به عوامل مختلفی بستگی دارد.

قیمت این محصول نسبت به ورق های دیگر بالاتر می باشد آن هم به دلیل وجود فلز روی به عنوان پوشاننده است.

ورق گالوانیزه نسبت به دیگر محصولات مقاومت بالاتری در شرایط آب و هوایی مختلف دارد. از جمله عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت رنگ و طرحی است که شما مشتریان عزیز مورد نظر دارید.

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار بر روی قیمت ورق رنگی کارخانه ی تولید کننده ی آن می باشد. برای مثال ورق های رنگی فولاد مبارکه گران ترین و کارخانه ی فولاد بهمن ارزان ترین تولید کننده ورق می باشد.

قیمت روز ورق گالوانیزه رنگی

کارخانه های تولید کننده ورق

قیمت ورق گالوانیزه رنگی

تولید ورق های گالوانیزه در ایران برعهده چند کارخانه معروف می باشد که به احتمال زیاد نام آنها به گوشتان خورده است.

از جمله کارخانه های تولید کننده ورق رنگی گالوانیزه عبارتند از:

  • فولاد مبارکه: این کارخانه ورق هایی در ضخامت های مختلف 0.18 الی 16 میلی متر را تولید و توزیع می کند. تولید ورق در این کارخانه به صورت نورد گرم و نورد سرد انجام می شود که کاربرد های مختلف و متنوعی در صنایع مختلف دارند. ورق های رنگی تولید شده در کارخانه فولاد مبارکه بالاترین قیمت را نسبت به بقیه کارخانه ها دارند. رنگ های موجود از این کارخانه به دو رنگ طیف های قهوه ای و طیف قرمز می باشد.
  • هفت الماس: این کارخانه در سال 1375 تاسیس و شروع به تولید ورق های گالوانیزه کرد. این کارخانه ورق ها را به دو صورت رول و شیت به بازار ارائه می کند. ضخامت این محصول به صورت رول و یا شیت در این کارخانه از 0.13 تا 2 میلی متر می باشد. ورق های تولید شده در کارخانه هفت الماس از بهترین ورق های تولیدی در ایران می باشد و قیمت آن نسبت به کارخانه فولاد مبارکه پایین تر می باشد.
  • فولاد بهمن: ورق های گالوانیزه رنگی فولاد مبارکه قیمت ارزانتر و پایین تری نسبت به کارخانه های دیگر دارند.
  • امیر کبیر کاشان
  • فولاد سمنان
  • تاراز چهارمحال: ورق های تولیدی در این کارخانه دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و زدگی و زیبایی ظاهری و قیمت مناسبی نیز دارد.
  • البته به غیر از این کارخانه ها ورق های وارداتی نیز موجود می باشد مانند ورق های چین

کارخانه های نام برده شده از مهم ترین کارخانه های تولید ورق های گالوانیزه رنگی می باشند.

تولید ورق های گالوانیزه در کارخانه های نام برده شده به صورت گرم انجام می شود و به طور کلی دارای سه مرحله می باشد.

  1. آماده سازی جهت گالوانیزاسیون: شامل چربی زدایی، اسید شویی، شست و شو و پیش گرم کردن قطعه
  2. گالوانیزه کردن ورق
  3. عملیات تکمیلی

در نتیجه ورق های رنگی تولیدی در کارخانه های فولاد مبارکه و هفت الماس از جمله بهترین ورق های موجود در بازار آهن آلات ایران می باشد.

انواع ورق رنگی

کاربرد ورق های رنگی در صنایع مختلف

  • صنعت ساختمان سازی برای ساخت سقف ساختمان ها، ساخت سوله ها و …
  • صنعت حمل و نقل و در ماشین آلات برای ساخت کانتینر ها، سردخانه ها، بدنه ی اتاقک ماشین آلات و ماشین های سنگین
  • لوازم خانگی مانند ساخت بدنه یخچال و فریزر، ماشین لباس شویی و ظرف شویی و …

 

سایز و ابعاد انواع ورق های گالوانیزه

ضخامت های موجود ورق: ضخامت های موجود این ورق از 0.18 تا 0.7 میلی متر می باشد که آن هم بستگی به کارخانه ی تولید کننده دارد. ضخامت های موجود از حداقل 0.18 میلیمتر ، 0.22 میلی، 0.30 میلی متر، ضخامت بعدی 0.40 میلی متر ، 0.50 میلی ، 0.60 میلی متر و بیشترین ضخامت آن 0.70 میلی متر می باشد.

عرض: همانطور که گفته شده تولید این ورق ها به صورت رول می باشد که وقتی را برش می دهند و به شکل شیت ورق در می آید. عرض ورق گالوانیزه رنگی 100 سانتی متر و 125 سانتی متر است که در صورت فرمینگ آن کوتاه تر می شود.

طول: طول به انتخاب مشتری و به دلخواه شما می باشد ولی عموما طول های سفارش تا 6 متر می باشد زیرا حمل و نقل ورق هایی بیشتر 6 متر کار چندان آسانی نمی باشد.

پوشش رنگی که در تولید ورق های رنگی استفاده می شود رنگ کوره ای می باشد که ضخامتی جدود 35 میکرون می باشد، ضخامت لایه رویی 20 الی 25 میکرون و ضخامت لایه زیرین حدود 7 الی 14 میکرون می باشد.

ورق های گالوانیزه در طرح ها مختلف فرمینگ و شکل دهی می شود که شامل:

  • ورق سینوسی یا کرکره ای
  • ورق طرح شادولاین
  • ورق طرح سفال
  • هلالی
  • ورق شیروانی
  • ورق رنگی ذوزنقه
  • ورق طرح جنوا

همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد یکی عوامل موثر بر روی قیمت ورق ها نوع فرمینگ و طرحی است که انتخاب می کنید. البته این موضوع خیلی تغییر در قیمت ایجاد نمی کند ولی در هر صورت یکی از عوامل تاثیر گذار می باشد.

رنگ های این محصول بسیار متنوع است، البته باید دقت داشته باشید که برخی از کارخانه ها مانند کارخانه فولاد مبارکه رنگ های محدودی را تولید می کنند.

رنگ های موجود عبارتند از: رنگ قرمز، سبز، قهوه ای، آبی، سفید، بنفش، صورتی، رنگ کرم، نارنجی

انواع ورق گالوانیزه

مزایا ورق گالوانیزه رنگی:

ورق های رنگی را می توان با انواع ورق های گالوانیزه، آلومینیومی، استیل، آهنی و … تولید کرد ولی استفاده از ورق های گالوانیزه مزایای فراوانی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • به دلیل پوشش از جنس روی مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد.
  • این محصول طول عمری حدود 20 الی 30 سال دارد که نسبت به برخی دیگر بیشتر می باشد.
  • رنگ های روی این ورق دچار خوردگی و پوسته پوسته شدن نمی شود.
  • نصب این ورق سخت و پیچیده نمی باشد، البته عملیات جوشکاری آن نسبت به ورق های آهنی تا حدودی  پیچیده تر می باشد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۱۴۲۳۳۶-۰۲۱۶۶۱۴۲۳۳۵-۰۲۱۶۶۱۴۲۳۳۴ تماس حاصل فرمایید.

t.me/ahanpars

 

2/5 - (1 امتیاز)